måndag 16 augusti 2010

Sol i Máncora 8-)

16 augusti 2010

Efter Trujillo tog vi en buss till Máncora i norra Peru. Denna bussen var betydligt bättre än den vi kom att åka hem med. Var nästan som på flyget! Man checkade in väskan, de tog fingeravtryck och alla passagerare filmades. Stolarna var bekväma och gick bra att sova i. En mexikansk moralfilm visades, den handlade om äktenskapets behov av Jesus närvaro. Var kanske inget vidare, men väl med engelska subs! Framme i Máncora checkade vi in på Hospedaje Sol y Mar. Låg himla fint till, och man hörde väl vågorna in i sovrummet...

   Fatou vid poolen =)
Jag bestämde mej för att prova på surfing, var himla skoj!! Jag insåg att det skulle bli bäst om jag tog en lektion först. Carlos var himla duktig, och hade surfat i 9 av sina 22 år. Med sina grodfötter skötte han transporten, så jag inte skulle trötta ut mej på simmandet. Han hjälpte mej också att hålla balansen och ropade när det var rätt ögonblick att försöka resa sig.

 Carlos går igenom grunderna

Jag kom upp och surfade i alla fall 5 vågor under min timmeslånga lektion, varav två nästan hela vägen upp på stranden. Jag var så nöjd att det funkade att jag inte märkte att vattnet höll på att ta slut! Riktigt häftigt! Dessvärre blev det inte nåt kort på mej surfandes… De bästa vågorna var en bit bort från stranden, och när jag väl kom mej nära hade Fatou nog tröttnat… Men jag gjorde det!

 Jag på brädan

På kvällen ville jag prova en annan ceviche, med blandade skaldjur. Vi valde en billigare restaurang än dagen innan, där vi delat en lyxig italiensk pizza. På nåt sätt lyckades jag istället för ceviche beställa in hummern (=Langosta, Langostini=räkor, betydligt billigare!) Cevichearna låg på 16 eller 18 soles, och när han sade ochenta (80) tolkade jag naturligt det till arton… Var väldigt konstigt att jag fick in en hel hummer! Med blandade skaldjur visserligen… Men jag tänkte inte mer på det, utan åt i godan ro. Andra saker är så himla billiga här, så varför inte också hummern? Så när vi skulle betala fick jag en smärre chock. Sedan dess har Fatou mobbat mej genom att vid valda tillfällen utropa ochenta! Himla roligt tydligen :p (80 soles är drygt 200kr, men ändå) Hur som helst måste jag förbättra min spanska, snabbt!

  Ochenta!
Hur som helst hade vi det himla gott, Limas ständiga vintermolntäcke är fruktansvärt tråkigt! Sola, bada och strosa runt. Máncora har sol året runt, och under högsäsongen är det här Perus jetset håller till…

   Bad i Stilla Havet…
 
Frukost på stranden, och underbara solnedgångar! Ölen kostade 4 soles, för en rejäl flaska och kall! Och happy hour på drinkarna =)

   Sista dagen blev det den avsedda Cevichen, (räkor, lime, rödlök, salt och chili) serverad med torkad majs och bananchips.