fredag 6 augusti 2010

La primera día

6 augusti 2010
Fick sovmorgon till 10:30, då Gloria väckte mej, sov riktigt gott! Efter en skön dusch blev det frukost, där Patty från Intej och franska volontären Fatou, som jag förövrigt ska jobba med, väntade. Patty tog oss med taxi till stadsdelen Barranco för att sedan promenera längs havet till Miraflores. Var så himla vackert! Vi strosade runt i LarcoMar, ett shoppingcenter precis invid havet, fast kanske 80 meter upp, riktigt tufft! Där anordnar de fallskärmshopp, de som kom närmast, var kanske 10 meter ifrån en!! Måste testa det nån gång!

Dessvärre hade jag kvar min kamera hemma, så det får bli en lånad bild...


 
Från mobilkameran, utsikten duger!

Sedan gick vi till Miraflores marknad för traditionella peruanska prylar, så mycket tuffa grejer! Exempelvis är inte peruanskt schack svart mot vitt, utan incas mot spanjorer, i utsökta sniderier! Allt möjligt med alpaca, och vackra väverier, silversaker i mängder… Köpte mig en lila tröja i alpaca för 40 soles, lite drygt 100 kronor! Jag har märkt att jag har alldeles för tunna kläder med mej, här är det nämligen vinter! (jämförbart med Sveriges april/maj) På grund av geografin har Lima ett konstant molntäcke hela vinterhalvåret, men idag tittade solen fram emellanåt.

På kvällen gick jag, min roommate Lorena, från Texas, Chris från Schweiz, och Glorias brorsdotter Natalia iväg till en pub och drack lite öl. Riktigt gott och himla trevligt. De spelade massa Reggae, och ölen som kom i 1,1-liters flaskor smakade riktigt bra :D