måndag 16 augusti 2010

Arkeologiska äventyr

16 augusti 2010

På måndagen tog vi oss ner på stan och bokade våra flygbiljetter. Första biten, Lima-Trujillo gick på 600 soles, vilket vi tyckte var rätt dyrt. Planen var att sedan ta en buss till Máncora, kanske en dagstur till Punta Sal ett stycke norrut, för att sedan flyga från Tumbes tillbaka till Lima på lördagen.

Flygandet med LAN gick utmärkt. Men fast vi tagit oss en bra bit norrut, och bort från Lima, var det moln även i Trujillo... På flygplatsen väntade Oscar och hans taxichaufför, och vi blev körda till en vän till Oscars lägenhet, där vi fick ett rum att sova och ha våra väskor i. På kvällen gick vi runt lite grann i Trujillos centrum, med gamla kolonialbyggnader och torget, som här, och som i alla städer, heter Plaza de Armas. Oscar rekommenderade sedan ROKY´s, en stor restaurang som serverade criollo-mat. Jag provade en Lomo Saltado, en Peruansk specialitet.

Nästa dag bar det av på arkeologiska äventyr, först till Huaca de la Luna, måntemplet, tillhörande Mochekulturen. Moche levde mellan 100-800, och templet var riktigt tufft, Man hade nämligen begravt templet inte mindre än fem gånger, och sedan byggt ett nytt utanpå! Genom att på valda ställen öppna upp templet har arkeologerna hittat sex nivåer av väggmålningar (ungefär som på en lök...), väl bevarade. Målningarna är i färg och relief, och föreställer bl a gudar, krigare och krigsfångar. I 7 terrasser är olika motiv avbildade för olika våningar på templet, längs stora delar av templets ytterväggar.

Tre av de 7 nivåerna (fast färgerna är bättre i verkligheten!). Man ser också lite in i templet, nästa lager.

Guden Ayapec

På andra sidan den nu försvunna staden, ligger Huaca del Sol, enormt till storleken, (228 x 136 x 48 m) också byggt i terrasser och av tegelsten, men dessvärre har gravplundrare och 1500 års väder gjort att endast en tredjedel finns kvar. Denna byggnad var mer administrativ.
Jag, staden och Huaca del Sol

På lunchen åkte vi till byn Huanchaco för att äta. Det blev som sagt min första Ceviche =) Efteråt gick vi längs stranden och kollade på byns berömda båtar, som fortfarande används till fiske.

Oscar och jag i Huanchaco

På eftermiddagen blev det mer arkeologi, i Chan-Chan. Chimu-folket (850-1470) var inte lika konstnärliga som föregångarna Moche, men resterna av palatset var enormt stort! Ursprungligen fanns nio palats, det man kan besöka täcker 11 hektar, och var endast till för kungafamiljen.
 Chimu lät många av väggarna prydas på temat; djur på marken, sedan havet och överst himlen.

Man hyllade månen och havet till skillnad från inkafolket som hyllade solen och bergen. Inkafolket kom att erövra staden, strax innan spanjorerna kom. Följande bild, med kontoret med de 364 cirklarna tyder på att indianfolken, i varje fall Chimu, hade goda astronomiska kunskaper.

Kontor för administration, väggarna symboliserar fiskenät. Cirklarna nertill är månar, och i salen finns 364 stycken, för årets 13 måncykler.