lördag 7 augusti 2010

Mi casa

7 augusti 2010

Hola Suecia!

Nu har jag börjat få koll på stället här! Igår, fredag, promenerade jag runt kvartetet, nu i dagsljus (och alldeles själv!) Jag har: varit på superstoren, några småbutiker och tvätteriet.


I mitt hus bor som sagt Gloria, min roommate Lorena från Texas, Chris från Schweiz, och Arianna från Barcelona. Dessutom Glorias hund Pide (eller son, han tror nämligen att han är en pojk, snarare än hund!) Helt underbar, nästan lika tuff som min goding Tinko! På våningen ovanför bor Glorias brors familj, med Cesar och Natalia i min ålder. Huset och området är väldigt likt Spanien eller Italien men bilarna är i sämre skick. Rummen har dessvärre fönster av den typ som jag har på min balkong, så det är inte särskilt varmt om dagarna och i synnerhet nätterna! Är ju mitt i vintern här! Redan vid 18:30 är det mörkt ute...

Mitt och Lorenas rum

På morgonen hade vi nya volontärer (Jag, Fatou och italienska Teresa) The orientation med Patty. Hon gick igenom de projekt Intej har. Jag och Fatou ska vara på en skola i södra Lima, men eftersom El Gobierno har gett alla skolor en veckas extra självständighetslov (Tufft! Vore nåt för Sverige det!), ska vi inte börja förrän nästa måndag! Har inte bestämt än vad vi ska hitta på, men det blir kanske nån liten resa =) Jag är sugen på att åka iväg på sandboarding, eller till Lago Titicaca (världens högst belägna sjö) Får se vad det blir för äventyr =D Patty pratade oxå om vad man ska tänka på som utlänning och som volontär.

Jag har till exempel märkt att det är väldigt många som visslar eller tutar när man är ute. Det är tydligen inte bara för att jag är blond och snygg, utan för att jag som västerlänning med största sannolikhet är miljonär, och som gärna delar med mej till rätt kille =P Detta plus massa regler, bara de taxis som har den märkningen, aldrig köpa mat på gatan...

Chris, Cesar och Natalia dricker Cusqueña

På kvällen var planen att vi skulle dra ut på nån klubb, men då vi alla var trötta, blev det istället pub igen. Nu provade jag också det mörka ölet: sött! Jag föredrar lätt det ljusa! De spelade mer åt klubbhållet, blandat låtar man kände igen med musik från spanska världen. Denna kvällen följde också Glorias brorson Cesar med.

Favvopuben!

Idag, lördag har jag, Fatou, Teresa, Lorena och Chris varit på shoppingcentrat Jockey Plaza, riktigt stort! Jag var på jakt efter varma kläder, hade bara en hoodie med mej! Jag fick iallafall hittat en kofta, en hoodie och en vinterjacka (430kr, som till min stora glädje när jag skulle betala var på rea!). Generellt var det något billigare än i Sverige, och mycket är samma, jag kollade t ex på jackor från både Benetton och Mango innan jag hittade den jag köpte. Men jag behöver fortfarande nya skor, jag har bara joggingskor med mej, och jag skulle verkligen behöva ett par house shoes...
Nu är det snart dags för utgång i Miraflores!