söndag 29 augusti 2010

Nästan halvvägs!

29 augusti 2010


Nu har jag efter ytterligare en veckas jobb börjat vänja mig vid mitt jobb och mina gangsterungar! Och konstaterar att tiden går väldigt fort, jag är snart halvvägs!

  Min skolgård, de små skjulen runt om är klassrummen
 
Under veckan som gått har jag varit i skolan. Varje dag har det varit någon mindre trevlig upplevelse. Men jag börjar vänja mig, och det känns inte lika hemsk och hopplöst som efter första veckan. Jag har också lärt känna de olika barnens personligheter bättre och alla är ju egentligen så himla härliga!

Mindre trevliga incidenter:
*En unge stoppar ner fingret i limflaskan och slickar sedan av det. Mmm!
*Några ungar hade rymt från klassrummet så jag skulle fånga in dem, på grund av praktiska omständigheter fick jag gå i omgångar. När jag kommer tillbaka med nästa par vildingar sitter en av de första och grinar och profesor Santos pekpinne-träbit ligger i papperskorgen i två delar. Var nog tur att jag inte såg det.
*En unge har fått tag på en rejäl glasbit och ska bestämt döda sin klasskompis som försvarar sig med en stol.

 Ett par stycken av alla mina underbara vildingar =)

Men det har också varit flera bra stunder, när man känner att någon faktiskt fattar vad det handlar om efter att ha suttit tillsammans en stund. Att barnen i min klass överhuvudtaget lärt sig skriva känns som ett under när man ser hur miljön är i klassrummet. Vi har jobbat med flera bokstäver, Bl a Gg, Pp, Ññ, Qq, Ff, Ll/ll. Först färglägger man bokstaven och klistrar in den i sin bok, sen skriver man en sida med bokstaven i kombination med de 5 vokalerna, Pa, Pe, Pi, Po, Pu, pa, pe, pi, po, pu. Sen får man ett papper med meningar där man ska lokalisera, identifiera och färglägga den aktuella bokstaven. Till sist är det diktamen. Läraren säger ord och barnen ska då lista ut hur det stavas och skriva varje tre gånger i sin bok. På Ll är det t.ex. Llama, amarillo, Llave. Vi har denna veckan också börjat med subtraktion (om det nu är så att det är första gången) och det går ruskigt bra!

På eftermiddagarna skyndar jag mig hem för lunch, och sedan till min lektion i spanska. Har haft tre denna vecka och det känns verkligen att jag är bättre nu, nu pratar jag visserligen inte lika bra, men nästan lika lätt spanska som engelska. Beror kanske inte bara på lektionerna utan också på att jag varit här längre, och dels att jag umgås mycket med Fatou och då måste prata spanska. Jag har vid några tillfällen till och med kommit på mig med att tänka på spanska! Lovande... Känns hur som helst jävligt gott att ha fått lite självförtroende i språket =)


   Födelsedagsbarnet bjöd på pizza i vårt kök
 
Idag har Chris fyllt 23, GRATTIS! Så igår firade vi honom med pizza, tårta och utgång =) På klubben anslöt fler, bl a hans trevliga kollegor som jag inte träffat förut. Klubben var ett himla fint ställe, men som vanligt lite för mycket latino... Konstigt det där! Det var iaf några låtar inemellan på engelska, me like! Imorgon ska han springa Lima Media Matathon, jag är inte avundsjuk... Men lycka till Chris!

  Alla ljusen klarade han såklart att blåsa ut!

För min del är det dessutom långhelg, på måndag firar de Santa Rosa de Lima-dagen. Hon var en nunna som levde ett oklanderligt liv, (när folk sade att hon var vacker klippte hon av sig sitt hår för att de inte skulle lockas i synd och dylikt) och blev det första katolska helgonet från de amerikanska kontinenterna. Jag och Fatou passar på att resa bort lite igen! Denna gången blir det staden Ica som erbjuder sandboarding med dunebugging (som snöskoter fast på sand tror jag) och Paracasöns djurliv. På tisdag blir det jobb igen, och min sista spansklektion. Men är som sagt halvvägs snart, både med jobbet och hela resan. Längtar till Machu Picchu!

Kvällens huvudperson Chris med Shiela, Fatou och mig på Dolce