söndag 15 augusti 2010

Äntligen hemma!

15 augusti 2010

Idag har varit en fruktansvärt seg dag! Vid 19 igår kväll gick bussen från Máncora, och inte framme förrän 17 idag! Aldrig nånsin att jag skulle komma på tanken att sätta mig på en 22-timmarsbuss i Sverige! Det räcker ungefär till hela Sveriges längd! Stopp längs hela vägen, mitt i natten! Folk ska på och av överallt... Och det är ju ännu lättare att sova när man vet hur enkelt det skulle vara för min lilla väska att råka försvinna på nåt av de 15 stoppen! Vi kunde valt en non-stopbuss också, men den avgick 2 timmar tidigare, och vi ville ju vara kvar meeera i paradiset!

Hur som helst har vi haft det så himla gott, fast jag har dragit på mej en sola-och-bada-för-mycket-förkylning, inget vidare det heller... Innan Máncora blev det också ett stopp i Trujillo med Moche- och Chimu-kulturerna som viktigaste punkter. Här hade vi Fatous vän Oscar som guide, toppen! Också en snabbis till Huanchaco för lunch och bananbåtsjakt! Min första Ceviche! Perus nationalrätt som består av 5 saker: rå fisk, limesaft, rödlök, salt och ají, chili. Riktigt gott och friskt =)

Ceviche, serverad med sötpotatis, yuca, majs och chili

Tanken är att det ska komma en ordentlig redogörelse för vår lilla semester, där jag får med allt, men det hinner jag inte idag, måste ta igen lite sömn, och imorn blir det jobb! Första dagen =) Läskigt!

 Máncoras sagolika solnedgångar