måndag 20 februari 2012

Tikal

Idag blev det till att gå upp ännu tidigare. 04:30 gick bussen mot Tikal, 1½ timmes bussresa från Flores. Men vägen var bättre idag, så det var faktiskt uthärdlig. Vid 06 öppnade nationalparken och strax därefter var vi framme och kunde äta lite frukost innan turen. Vi började med att se en miniatyr av området, för att få en uppfattning av storleken och vad vi hade framför oss. I stort är Tikal likt Palenque, Mayaruiner mitt i djungeln, och det mesta fortfarande övertäckt.

Efter introduktionen gick vi förbi en damm nära ingången, och guiden lurade upp en liten krokodil.

Överallt sprang dessa små kompisar omkring.

På vägen in i mot templen stannade vi till vid ett heligt träd. Rötterna och grenarna växer i tydliga vädersträck. Mayafolket samlas kring det stora trädet vid midsommar, midvinter, höst- och vårdagjämning för viktiga ceremonier.

Ceiba

Vi kom snart fram till vårt första tempel, och fick bestiga det! Det var det ena i att tempelpar från 700-talet. Maya bytte härskare var tjugonde år, och då skulle ett nytt tempelpar byggas. Så bara i det centrala området finns 4000 byggnader. Det templet vi besteg hade sin tvilling fortfarande övertäckt av djungeln, men mycket altarstenarna på torget mellan hade restaurerats. Från toppen kunde man däremot se andra tempeltoppar.

Genom djungeln gick vi vidare till Templo IV, den högsta byggnaden, som ska ha varit med i Star Wars. Utsikten därifrån var fantastisk, och man kunde se flera toppar också från detta tempel. Genom att gå upp så tidigt kunde vi bestiga Templo IV innan både den värsta solen och de värsta turistmassorna hunnit komma.

Star Wars-vyn

Det tar hundra år för vegetationen att återta ett tempel, Så de som restaurerats tidigt och inte röjts sedan dess hade skog, och de som var ett par år gröna av mossa. Detta är ett outgrävt tempel, ganska likt en myrstack!

På Gran Plaza hade en grupp mayaättlingar samlats för en rit. De tände en rejäl brasa, och sprang runt omkring den. Jag vet inte riktigt vad det skulle vara bra för, men det var verkligen häftigt att få se. Pyramiden på bilden har fått stängas för turister eftersom två fallit så illa att de dött. Och det är lätt att förstå det, ser man inte till att äta och dricka ordentligt, eller är i solen för länge är det lätt att tappa koncentrationen, och både brant och högt är det!

På eftermiddagen blev det bussen tillbaka och jag tvättade lite kläder. På taket fanns en liten tvättho som jag fick låna, och en än mer fantastisk utsikt än den på min balkong två våningar ner. Utsikten jag njöt av med en Gallo.

På kvällen gick jag vidare till ett hostel där många jag träffat idag bodde, superhäftigt ställe! Som en egen djungel, med hammockar, och tuffa lampor som gav perfekt ljus. Bakom den första baren går man genom vindlande korridorer till nästa bar, och uppför en liten trappa, en brasa! Och stället är helt knökfullt av supertrevliga människor! Vet inte hur det är att bo där, men atmosfären där var helt underbar! Mitt hotell är lite tråkigt i jämförelse, men hostelet hade i och för sig inte nån utsikt.

Imorgon blir det inte lika vårdslöst tidigt, blir lite sovmorgon innan det bär av mot Belize.