fredag 17 februari 2012

Mexico City

 
Palacio de Bellas Artes

Dagen i Mexico City började jag med att strosa omkring nära hotellet. Vid Palacio de Bellas Artes låg en mysig park och museet Museo Mural Diego Rivera, med enda verket Sueño de una tarde dominical en la Alameda Central. Diego Rivera är själv med på den 15 x 4,6 meter stora målningen, liksom hustrun Frida Kahlo.

 Muralmålning av Diego Rivera

  Catedral

Jag fortsatte längs de livliga gatorna till Plaza de la Constitución där katedralen byggts på i princip samma plats som de gamla aztektemplen, i den forna huvudstaden Tenochtitlán. Att omvända lokalbefolkningen, mexicafolket, till katolicismen var ett viktigt steg i kolonisationen av spanskamerika, då gick det ju inte för sig att ha tempel för avgudar, så de revs och ersattes med kyrkor.

 
Solpyramiden

Tempel som däremot fått vara kvar är Tenochtitláns grannstad, Teotihuacán. Jag tog tunnelbanan och sedan buss till Teotihuacán, och hann egentligen inte innan de stängde, men jag kom in och fick till och med bestigit solpyramiden, den den tredje högsta i världen, med sina 71 meter.

 
Högt och brant

Redan innan bestigningen var jag hungrig, och hade egentligen behövt äta innan jag lämnade City, men pyramiderna skulle snart stänga, och jag hade ingen tid att förlora! På vägen upp märkte jag av lite yrsel, men kämpade mig upp till toppen, efteråt blev det Fajitas på en restaurang strax utanför området. Fem tonårskillar slogs om vem som skulle lyckas få med mig till "sin" restaurang.

Fajitas al res

På kvällen blev det buss tillbaka till Mexico City, och sen utforskning av tunnelbanan för att hitta till busstationen TAPO, varifrån nattbussen vidare mot Villahermosa och Palenque skulle gå. Ett åk i tunnelbanan i Mexico City kostar för övrigt 3 pesos, drygt 1,50 kr, ett klart prisvärt alternativ!