fredag 24 februari 2012

Livingston


Caye Caulker är verkligen en paradisö! Gott att varit här ett par dagar och bara ta det lugnt! Men nu är det dags att dra vidare! Båten tillbaka till Belize City, sen en buss till Punta Gorda i södra Belize. Spendera natten där och på morgonen lämna landet med båt, mot Livingston!

 

Livingston ligger således på den guatemaltekiska karibkusten, och man kan bara nå stället med båt. Livingston har liksom Belize många karibiska inslag. I staden lever Mayaättlingar och Garífunas sida vid sida.Garífuna är ättlingar till slavar som togs från Afrika, och sedan har blivit runtflyttade på de karibiska öarna och centralamerika. De har egen kultur och eget språk, även om många även talar både spanska och engelska.


Mitt hotell är inspirerat av marockanska slott, och har vissa likheter med Alhambra. Tinnar, torn, stenmönster i gångarna och mycket kakel. Och en trevlig trädgård. Hur som helst är det väldigt mysigt, och mitt rum kostar 30 kr/natt! Då får man sällskap (inte i rummet!) av hönor, sköldpaddor och läskiga kalkoner! Grisarna skrek ordentligt emellanåt, men det måste ha varit hos grannen, för de såg jag aldrig.

Livingston är en livfull by, det är en helt annan stämning, jämfört med tex Belize City eller Punta Gorda. Det känns som att i Livingston har alla fullt upp med sitt, de har livliga diskussioner, handlar på marknaden, men är trevliga och hälsar på en. I Belize var det mer att de bara satt och stirrade på en, för att se vad man gjorde, om de kunde sälja något. Det är i alla fall min uppfattning.

 Dave visar hur man river kokos

På kvällen hamnade jag på en kurs i Garífunamatlagning, och eftersom jag gillar att laga mat var detta toppen! Vi lagade Tapado, en fisksoppa med banan och kokos som bas. Supergott, även om det var rätt så primitivt kök, (eller kanske därför?) Efteråt gick vi vidare ut och tog ett par öl och njöt av musiken. Imorgon blir det mera båt, längs floden till Río Dulce, och vidare till Antigua.