fredag 2 mars 2012

Lago de Atitlán

Efter Antigua har jag nu varit vid Lago de Atitlán i nästan en vecka. Från Antigua tog jag en buss till Panajachel. Denna resa fick jag uppleva baksidan av lyxen att bli upplockad vid hotellet, och det ordentligt! Minibussen rymmer kanske 15 turister, och jag trodde jag var en av de sista, bussen var nästan full. Men det visar sig att alla andra är avstigande, så jag är först. Att släppa av alla på rätt ställe, kors och tvärs över staden och sen plocka upp nya, tog en timme! Det känns ju toppen när själva resan är på 2½. Å andra sidan fick jag ju åka med bussen. När jag skulle åka från Palenque fick jag vänta 40 minuter utan ett tecken på att det faktiskt skulle komma någon buss. Att stå så och vänta och oroa sig, och det innan solen gått upp, är ingen höjdare. Hur som helst gick denna, liksom alla tidigare, bra när vi väl kom iväg, och vi kom fram till Panajachel. Efter att ha tittat på den fantastiska vyn tog jag en båt till byn San Pedro la Laguna. 

San Pedro från kajen, med Volcán San Pedro i bakgrunden

Efter att ha hittat ett trevligt hotell får jag reda på att det är strömavbrott! Hela San Pedro är utan ström sedan i lördags. Några bönder som bränt ogräs i dikena har dessutom lyckats elda upp en elstolpe! Så inget ljus, varmvatten, internet och inga laddningsmöjligheter. Men å andra sidan är det väldigt mysigt med levande ljus och väldigt stjärnklar natt! Och när man väl hade accepterat situationen kom strömmen tillbaka redan nästa eftermiddag. På hotellet fanns gott om hängmattor, och med det sjönära läget var det en utmärkt plats att vila med en god bok. 

Vyn över Lago de Atitlán, Volcán Tulimán och Volcán Atitlán

Men att ligga i hängmattan duger inte varje dag, varför inte bestiga en vulkan? Klockan 06, strax före gryningen, började således jag och guiden Mario traska uppför Volcán San Pedro. Eftersom vulkanerna runt sjön inte är aktiva har det varit fritt fram för djungeln att ta över. Det är väldigt vackert och ger lagom mycket skugga, men samtidigt begränsad sikt. Att inte kunna se slutet var jobbigt för mig. Man såg kanske 20 meter uppåt, så man hade inte en chans att veta var man var eller hur långt man kommit. Efter några timmar nådde vi ändå toppen, och utsikten var helt fantastisk! Vi hade tur och molnen höll sig borta, så man såg ut över hela sjön och vulkanerna bredvid. Det var med hjälp av dem, och de små, små båtarna på sjön, som man kunde relatera, att man faktiskt var en bra bit upp! 3020 meter över havet, men eftersom sjön är på 1560 meters höjd blir det inte fullt så mycket. Men en klättring på nästan 1500 meter är inte så pjåkigt ändå! Väl värt besväret och den efterföljande värken i låren!

 En hint om hur brant det var... Och där denna skylt sitter är det ändå fortfarande asfalt!


På kvällen blev jag meddragen på quiz, och vårt lag lyckades faktiskt vinna! Och jag lyckades knäcka en fotbollsfråga! Ja, jösses! (Vilket lag i Premier League är det enda på F?) Med två kanadensare och en amerikan i laget var ju Europa mitt ansvar. Vi kompletterade varann bra och min vinst på 50 Quetzales, knappt 45 kr, täckte gott och väl kvällens mat och dryck! 

 Kvällens förstapris!

Dagen därpå fortsatte jag till San Marcos, på andra sidan sjön. Stället har också en fantastisk vy över sjön och vulkanerna och med sin energi har byn lockat till sig alla möjliga spirituella. Yoga, Reiki, Swedish massage, och ett pyramidcenter! Dessvärre är det inte så mycket av originalbefolkningen där, de bor högre upp i bergen. Men det är mäktigt att titta ut över sjön och se där, däruppe har jag faktiskt varit! 


Sista dagen vid Atitlánsjön åkte jag tillbaka till Panajachel, huvudstaden. Här är fullt av försäljare, mycket kläder och andra hantverkssaker. Mycket man vill köpa, men ryggsäcken är liten. Och jag ska ju kånka runt på den i en månad till! Så jag fick nöja mig med två sjalar. Jag hade gärna köpt en corte, en traditionell kjol, som ALLA kvinnor här bär! De är väldigt fina, och med de broderade topparna och bältena till ser kvinnorna alltid så tjusiga ut! Men ska man ha en riktigt fin går den på närmare 1000 kr, och den tar ändå rätt stor plats. Så det blev ingen corte, men väl en tripp till El Salvador! Mer om det kommer snart! 
(Och Fulham spelar faktiskt i Premier League, där ser man!)