onsdag 2 januari 2013

Liveaboard

Vi gungar i fören!

Nu har vi varit ombord på 42,5 meters yachten M/Y Galaxy i nästan en vecka. Det är jag och kanadensiska Nicole, en amerikan, en belgare, en schweizare och fjorton (!) tyskar. Besättningen på elva egyptier hade fullt upp med att skämma bort oss.

Vår lilla hytt

Varje dag fick vi en stor frukostbuffé, sedan lunchbuffé, mellanmål på eftermiddagen och middag med efterrätt på kvällen. Närhelst vi ville kunde vi också ta för oss från frukt- och snacksbordet. Och det var riktigt god mat! Jag gillar ju att prova nya saker, en zucchinigratäng föll mig särskilt i smaken.
När vi kom tillbaka efter morgondyket var sängarna bäddade och badrummet städat. Vad beträffar dyken så har jag aldrig varit med om att bli påklädd, så för min del var besättningen lite för ivriga i sin hjälpsamhet. Fenor går ju an, men när de väntar på att få hjälpa till med våtdräkten...

Solnedgång från båten

Dykning erbjöds fyra gånger om dagen, 07, 11, 15 och 19 ungefär. Så även om vi var under utan mycket var det gott om tid att vila och vädra ut kväve emellan. Under veckan gick jag min tredje dykkurs, Enriched Air, eller Nitrox. Då kroppen tar upp skadligt kväve under dyken är det smart att istället för vanlig luft andas syreberikad luft, vi hade 33% på båten. Även om det är säkrare med Nitrox så finns det vissa risker, och de kan jag just nu allt om!

Small Gotaa-revet


I vattnet var det 25°C, så det var alldeles lagom med min tjocka våtdräkt. Jag stod i valet och kvalet mellan 7 mm våtdräkt och min härliga torris, och det verkar som att jag valde rätt. Men, när vi kom tillbaka norrut igen frös jag faktiskt lite under ett dyk, då var det visst bara 24°C, hua!

Clownfisken vaktar sitt revir från den hemska dykaren med den läskiga kameran!

Dyken bjöd på många intressanta djur (förutom alla fantastiska "akvariefiskar"): krokodilfiskar, napoleonfiskar, clownfiskar, muränor, drakfiskar, räkor, tonfiskar, barracudor, blåfläckiga stingrockor, törnekronasjöstjärnan, mm... Något som var riktigt häftigt var nattdyken. Första nattdyket var det två muränor som var ute och jagade. Den ena kunde vi följa i säkert fem minuter! På nattdyket fick jag också se en spanish dancer-nakensnäcka! De nakensnäckor (fantastiska varelser!) jag sett innan är mindre än en cm till max åtta. Denna var 30, och illröd! Riktigt tuff! 

 En blåfläckig stingrocka simmar iväg

Nattdyket dagen efter var det istället drakfiskarna som var ute och jagade. I mängder. Drakfiskarna är något som jag lärt mig ha en enorm respekt för, med deras giftiga taggar. På dagen ser man dem, likt muränorna, oftast liggandes i något skrymsle, endast ett fåtal gånger har jag sett dem simmandes. Nu var de överallt, det går ju an när de är i ljuskäglan, men när man kastar en blick över axeln och har tre efter sig går pulsen upp!

Blir lite suddigt på nattdyket, men man ser att det är en drakfisk och tillhörande skugga!

På flera av dykplatserna fanns det tunnlar att simma igenom, och den kanske allra bästa dykplatsen var St Johns Caves. Grottor, tunnlar och kanjoner. Jag och Nicole lyckades nästan simma vilse! Tyvärr var det lite för många dykare nere samtidigt, så det blev lite trångt på sina ställen. Ett annat häftigt dyk var när det var en fruktansvärd ström. Vi klamrade oss fast i en klippa för säkerhetsstoppet, och när det var klart släppte vi taget och flög! Helt fantastisk känsla!

Chefskocken skär upp nyårskalkonen

På nyårsafton hade vi en riktig trevlig nyårsmiddag och sedan gjorde vi något riktigt nördigt, midnattsdyk... Vid 23:30 hoppade vi i vattnet och jag tillbringade således tolvslaget under ytan! När vi kom upp var det kramkalas på dykdäck, och efter en snabb dusch började festen, strax före ett! Båten hade som tur var ordnat med champagne. Mitt bubbel +båtens fyra flaskor + min vodka gick åt ganska snabbt, men tur var nog det, för det behövdes inte mycket för att bli lite rund om fötterna! 

 Dessa rackare hade jag problem med. De ser ut som något slags hårtofs med sina volanger, jag tänkte att det kanske är ett hjälpmedel som dykguiderna satt ut för att hitta rätt väg. En snitslad bana. När jag sedan googlade efter bilder på spanish dancer-nakensnäckan för att visa upp det fantastiska djuret var dessa med bland resultaten! Det är tydligen dess äggsamlingar som läggs i denna form! Men de ser så artificiella ut, som blekrosa skumplast... Havet är då förunderligt!

Dagen efter slapp vi morgondyket och fick sova ut lite. Det blev ett gummibåtsdyk, med delfiner som följde oss på vägen till dykplatsen, och sedan en sköldpadda under ytan. På det näst sista dyket hade vi en haj! Så häftigt!! Den var nästan så nära att man kunde ta på den! Wow asså!

Vitfenad revhaj